vrijdag 28 mei 2010

Nachttrein-perikelen

Het voordeel van het nemen van nachttreinen heb ik al uitgelegd, maar er zijn ook een aantal nadelen, zoals gisteren maar al te duidelijk werd. Bij het interrailen probeer ik van tevoren zo min mogelijk vast te leggen. Ik houd van wat vrijheid en heb enerzijds een strak programma waar ik me precies aan moet houden, maar heb tegelijk nog wel de mogelijkheid om tijdens het reizen nog uit verschillende treinen te kiezen. Zo weet ik van tevoren meestal niet hoe lang ik in een bepaalde stad kan blijven, en het is best praktisch om dat ter plekke pas te bedenken.
Zonder te reserveren kan ik vrijwel alle treinen nemen die ik wil nemen, behalve de nachttreinen. Het boeken van mijn interrail gaat dus samen met het reserveren van een lijst nachttreinen. Dat deed ik gisteren voor mijn tweede reis die in augustus gaat plaatsvinden


Normaal gesproken kun je voor een euro of 20 een couchette reserveren, dat is een ligplek in een hok waar 6 personen in passen. Dat is niet duur en in de meeste gevallen goedkoper dan een jeugdherberg.
Nu werd ik gistermiddag opgebeld dat voor de nachttrein Barcelona-Milaan, waar ik in mijn tweede reis gebruik van ga maken, enkel echte bedden beschikbaar zijn. Het blijkt de dure hoteltrein te zijn die er meer rijden tussen Frankrijk en Spanje. Het nadeel van mijn planning gebaseerd op nachttreinen is dat er geen alternatieven zijn en ik dus verplicht gebruik moet gaan maken van dit bed voor 73 euri (bijna 4 keer zoveel als een couchette dus, maar inclusief ontbijt, hoop ik). De rest van de nachttreinen bleken geen problemen op te leveren.

O ja, een couchette is trouwens enorm aan te bevelen boven een stoel. Ik heb eens één nacht van Praag naar Duisburg in een hokje gezeten met 6 personen tegen elkaar aan gepropt, en de hele nacht geen oog dicht gedaan en voornamelijk muziek geluisterd. Sindsdien neem ik standaard een couchette voor welke nachttrein dan ook ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten