dinsdag 1 juni 2010

16 deelstaten, 16 tarieven...

Treinreizen in Duitsland is -qua tarieven althans- nog ingewikkelder dan in Nederland. Waar wij op weg zijn naar een systeem met pasjes in de vorm van de nooit falende en zeer betrouwbare ov chipkaart kun je in Duitsland zoveel verschillende tarieven kiezen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Het voordeel is wel dat als je eenmaal weet wat het voordeligste is je ook behoorlijk goedkoop kunt reizen.

I: Normalpreis. De normale prijs voor een kaartje zoals we die ook in Nederland berekenen. In Duitsland over het algemeen echter erg duur omdat het over lange afstanden gaat. Normalpreis kun je het best alleen gebruiken als je geld zat hebt en een flexibel kaartje wil hebben waarmee je elke willekeurige trein kunt nemen (wat weer niet op gaat als je een zitplaats wil reserveren...)

II: Sparpreis. Bijzonder aan deze tariefberekening is dat hij variabel is. Een kaartje met Sparpreis is namelijk gebonden aan een bepaalde trein. De ideale manier om mensen te spreiden dus. Hoe vroeger je boekt, des te gunstiger is je kaartje. De minimale prijs is 19 euro voor afstanden tot 100 kilometer en 29 euro voor alles daarboven. Sparpreis levert wel vreemde situaties op; zo kan het voorkomen dat een enkeltje Köln-München om 12.00 uur 29 euro kost, en hetzelfde enkeltje voor de trein van 13.00 uur 89 euro kost.

III: Ländertickets. Bij korte(re) stukjes binnen één deelstaat zijn Ländertickets vaak een uitkomst, zeker als je met een groep tot 5 personen reist. Voor een prijs die per deelstaat anders (rond de 30 euro) is kun je (met 5 personen) een hele dag lang alle regionale treinen in en uitstappen. Het grote voordeel is dat deze kaart een stuk flexibeler is dan Sparpreis en je niet aan treinen vast zit. Het nadeel is dat een Länderticket slechts een Bundesland geldig is.

IV: Schönes Wochende Ticket. Net als Länderticket alleen in regionale treinen geldig, maar dan door heel Duitsland. Zoals de naam al doet vermoeden alleen geldig in het weekend. Prijs is 39 euro, en ook hier geldig voor groepen t/m 5 personen.

V: Verkehrsverbund tarif. Elke deelstaat is opgedeeld in kleine "Verkehrsverbünde" die per regio al het openbaar vervoer regelen. Voor korte stukjes met de trein binnen één verkehrsverbund betaal je altijd het tarief van het verkehrsverbund dat zowel in de trein als de bus geldig is.

VI: Interrail. Tijdens mijn reis maak ik ook gebruik van een interrail, om de simpele reden dat je volle flexibiliteit hebt en het in sommige gevalleen goedkoper is voor mij dan één van de bovenstaande opties. Een gewone 5-in-10 dagen interrail is geldig in heel Europa en kost 159 euro, omgerekend dus niet meer dan 31,80 per dag. Een 5 dagenpas is (per dag) zelfs goedkoper dan een one-country pas.

Het is dus een kwestie van puzzelen om een zo voordelig mogelijk reisje te boeken.
En als je goed genoeg zoekt op de site van de DB kom je ongetwijfeld nog andere aanbiedingen tegen die voordeliger zijn dan de hierboven genoemde mogelijkheden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten